Vormgeving

arthurkruisman —  5 november 2012 — Een reactie plaatsen

Met regelmaat van de klok word ik aangesproken op het feit dat ik te veel tijd aan vormgeving zou besteden. En hoe minder creatief de beoordelaar, hoe zwaarder het verwijt. Tegelijkertijd vragen diezelfde mensen aan me of ik hun presentatie wil ‘opleuken’, een video’tje’ kan maken of ik kan helpen om die saaie website of SharePoint teamsite aantrekkelijk wil maken. En o ja, het moet ‘onder de radar blijven’ en het mag geen geld kosten. Het budget is vaak beperkt. Vormgeving wordt nauwelijks begroot in projecten. En als het al wordt begroot dan is het meestal een sluitpost.

Vormgeven is een vak. Het vraagt tijd en aandacht om de essentie te pakken te krijgen. Ingevingen vallen me vaak niet toe tussen 8 en 5 maar als ik douche, naar bed ga of uit bed stap. Ik geloof niet in ‘form follows function’. Het maken van een sprekende presentatie vraagt verbeelding, verdieping en vereenvoudiging. Video maken vraagt om na te denken over de positie, de belichting, het geluid, het effect, de muziek, de impact, de boodschap, de betekenis, de timing, het verhaal, de lijn, de esthetiek. Creativiteit vraagt om verbeelding en gevoel voor materialen en toepassing. En ik besteed er net zoveel tijd aan als ik denk dat nodig is, gewoon omdat het (ik) niet anders kan.

arthurkruisman

berichten

Innovation Consultant @ Inter Access and Executive Coach @ Mindwatch

Reageren?

Wees de eerste die het gesprek start!

Geef een reactie

