Externen krijgen geen kerstpakket!

arthurkruisman —  21 november 2012 — 2 reacties

Ik kom bij heel wat bedrijven en ik erger me groen en geel aan de labeling ‘extern’ en ‘externen’. Externen mogen niet op bezoekersplaatsen, maar moeten een plek in een woonwijk verderop zoeken. Externen kosten teveel geld. Externen gaan er als eerste uit. Externen krijgen geen kerstpakket. Oh … ben jij externe!

Externen worden vaak meer aangesproken op hun afkomst ‘van buiten’ dan op hun inhoudelijke betrokkenheid met de organisatie die ze inhuurt.  Als ‘externe’ voel ik mij altijd zeer betrokken met de mensen met wie ik werk en niet zelden ga ik van mijn klanten houden als ik mij intensief kan verbinden met hun werkzaamheden en hun lot. Een factuurrelatie in plaats van een arbeidsovereenkomst maakt mij niet minder betrokken.

Sterker nog ik kom organisaties tegen waar ‘internen’ nog niet de helft van de loyaliteit en productiedrift hebben die ‘externen’ hebben. Helaas kom ik natuurlijk ook ‘externen’ tegen die het minder goed voorhebben met hun klanten en ze gewetenloos gebruiken om hun eigen reserves mateloos te vergroten. Toch is die laatste typering een uitzondering.

Ik pleit voor het afschaffen van de labeling ‘externen’ en ‘internen’ en meer te denken in ‘gelijke talenten’. Het is echt niet meer van deze tijd om de organisatiegrens te hanteren in de beoordeling, includes en excludes van mensen. Organisaties moeten en mogen steeds intensiever met elkaar samenwerken om het werk goed gedaan te krijgen. Organisaties worden vormelozer en organischer waardoor binnen en buiten vervaagd. Samenwerkend talent maakt het verschil.

Ik hoef geen kerstpakket van de klant en ook geen speciale behandeling, maar ik wil wel als volwaardig mens, geattacheerd aan de doelen van het bedrijf en de mensen, mijn talent kunnen inzetten.

En … ben jij ‘externe’ of ‘interne’ en hoe voelt dat voor jou?

arthurkruisman

berichten

Innovation Consultant @ Inter Access and Executive Coach @ Mindwatch

2 Reacties naar Externen krijgen geen kerstpakket!

  1. 

    Helemaal mee eens! Ik ben externe en krijg dat gevoel bij sommige (vaak old style) organisaties ook. Ik denk dat mensen die de etiketten ‘intern’ en ‘extern’ gebruiken, vergeten dat alle betrokkenen een gemeenschappelijk doel voor ogen hebben. Wat ik ook vaak tegenkom is dat externen de lasten krijgen, en internen de lusten. Als de zaken goed gaan, dan wordt dat door de internen gevierd. Als de zaken moeizaam gaan, dan wordt dat op externen afgewenteld. Zij weten gelukkig wel beter, maar kunnen er weinig tegen beginnen.

  2. 

    Hi Marc, Ja die lasten en die lusten, daar heb ik ook wel wat aardige voorbeelden van voorbij zien komen. ‘Oh, dat moeten je gewoon een externe laten doen. Je gooit ze er gewoon uit als ze vastlopen’. Overigens heb ik eerlijkheidshablve ook het omgekeerde meegemaakt. ‘Dat moet jij doen, want jij bent externe, die geloven ze ten minste’. Dat is dan wel weer sneu als je ‘intern’ bent.

Geef een reactie

